Tytuł: Przedstawienia obrazowe jako wizualne formy przekazu w studiach archeologicznych. Przykład halsztackiej ceramiki malowanej z Domasławia Autorka: Małgorzata Markiewicz Miejsce: Wrocław Rok wydania: 2020 Głównym problemem naukowym podjętym w publikacji jest obraz i analiza halsztackiej ceramiki malowanej z Domasławia w kontekście obrazu. Autorka wyraźnie zasygnalizowała swój nadrzędny cel badawczy we wstępie do książki: jest nim porównanie dwóch sposobów myślenia obrazowego: archaicznego, właściwego m.in. dla społeczeństw wczesnej epoki żelaza, oraz nowożytnego myślenia obrazowego. W pierwszym przypadku było to myślenie konkretne, przedpojęciowe, wyrażane za pośrednictwem obrazów m.in. na halsztackiej ceramice malowanej, w drugim zaś mamy do czynienia z jego interpretacją z perspektywy nowożytnego myślenia obrazowego o charakterze abstrakcyjnym i pojęciowym. Monografia nie ogranicza się do opracowania wąskiego zagadnienia archeologicznego, ale stanowi interdyscyplinarne studium łączące zagadnienia z pogranicza historii kultury i sztuki, filozofii, antropologii obrazu, psychologii postaci, geometrii i archeologii, które mieści się w obrębie visual studies, a dokładniej w ramach subdyscypliny, którą można nazwać "archeologią wizualną". Zagadnienia wstępne omówienie Rozdział 1. Wprowadzenie w problematykę obrazu 1.1. Co to jest obraz? 1.2. Poznawanie poprzez obraz Rozdział 2. Obraz archaiczny - zdobnictwo halsztackiej ceramiki malowanej z Domasławia 2.1. Idea malowania naczyń 2.2. Zdobnictwo wyrobów malowanych 2.2.1. Typologia malowanych motywów zdobniczych 2.2.2. Kompozycje motywów liniowych 2.2.3. Ornamenty malowane wewnątrz naczyń 2.2.4. Podsumowanie 2.3. Motywy zdobnicze występujące na ceramice malowanej z Domasławia na tle ceramiki malowanej kultur ościennych 2.4. Wczesna epoka żelaza w kolorze 2.5. Matematyka ornamentu Rozdział 3. Obraz nowożytny - wizualizacja 3D wybranych grobów z Domasławia 3.1. Wstęp 3.2. Etapy prac na wizualizacją 3.3. Wyniki Rozdział 4. Myślenie obrazowe archaiczne i nowożytne 4.1. Obraz archaiczny 4.1.1. Archaiczne myślenie obrazowe 4.1.2. Holistyczny charakter myślenia obrazowego 4.2. Obraz nowożytny 4.2.l. Nowożytna myśl o obrazie 4.2.2. Modelowanie 3D w archeologii 4.3. Wnioski Podsumowanie Bibliografia Streszczenie Indeks osób Informacje bibliograficzne
Wydawca: Instytut Archeologii i Etnologii PAN
Język: polski, streszczenie angielskie
Liczba stron: 235
Format: B5
Okładka: miękka
ISBN: 978-83-66463-21-9Opis
Spis treści