Przedstawienia obrazowe

PrintEmail
Autorka: Małgorzata Markiewicz
Przedstawienia obrazowe jako wizualne formy przekazu w studiach archeologicznychPrzedstawienia obrazowe jako wizualne formy przekazu w studiach archeologicznych
Salesprice with discount
37,00 zł
Discount

Informacje bibliograficzne

Tytuł: Przedstawienia obrazowe jako wizualne formy przekazu w studiach archeologicznych. Przykład halsztackiej ceramiki malowanej z Domasławia

Autorka: Małgorzata Markiewicz
Wydawca: Instytut Archeologii i Etnologii PAN

Miejsce: Wrocław

Rok wydania: 2020
Język:  polski, streszczenie angielskie
Liczba stron: 235
Format:  B5
Okładka:  miękka
ISBN:  978-83-66463-21-9

 

Opis

Głównym problemem naukowym podjętym w publikacji jest obraz i analiza halsztackiej ceramiki malowanej z Domasławia w kontekście obrazu. Autorka wyraźnie zasygnalizowała swój nadrzędny cel badawczy we wstępie do książki: jest nim porównanie dwóch sposobów myślenia obrazowego: archaicznego, właściwego m.in. dla społeczeństw wczesnej epoki żelaza, oraz nowożytnego myślenia obrazowego. W pierwszym przypadku było to myślenie konkretne, przedpojęciowe, wyrażane za pośrednictwem obrazów m.in. na halsztackiej ceramice malowanej, w drugim zaś mamy do czynienia z jego interpretacją z perspektywy nowożytnego myślenia obrazowego o charakterze abstrakcyjnym i pojęciowym. Monografia nie ogranicza się do opracowania wąskiego zagadnienia archeologicznego, ale stanowi interdyscyplinarne studium łączące zagadnienia z pogranicza historii kultury i sztuki, filozofii, antropologii obrazu, psychologii postaci, geometrii i archeologii, które mieści się w obrębie visual studies, a dokładniej w ramach subdyscypliny, którą można nazwać "archeologią wizualną".

Spis treści

Zagadnienia wstępne

  • Cel i metody pracy
  • Historia badań i stan obecny
  • Zakres terytorialny i chronologiczny
  1. Ceramika malowana na cmentarzysku w Domasławiu - krótkie

omówienie

      Rozdział 1. Wprowadzenie w problematykę obrazu

      1.1. Co to jest obraz?

      1.2. Poznawanie poprzez obraz

Rozdział 2. Obraz archaiczny - zdobnictwo halsztackiej ceramiki

           malowanej z Domasławia

2.1. Idea malowania naczyń

      2.2. Zdobnictwo wyrobów malowanych

           2.2.1. Typologia malowanych motywów zdobniczych

           2.2.2. Kompozycje motywów liniowych

           2.2.3. Ornamenty malowane wewnątrz naczyń

           2.2.4. Podsumowanie

2.3. Motywy zdobnicze występujące na ceramice malowanej z Domasławia

           na tle ceramiki malowanej kultur ościennych

      2.4. Wczesna epoka żelaza w kolorze

      2.5. Matematyka ornamentu

Rozdział 3. Obraz nowożytny - wizualizacja 3D wybranych grobów

           z Domasławia

      3.1. Wstęp

      3.2. Etapy prac na wizualizacją

      3.3. Wyniki

      Rozdział 4. Myślenie obrazowe archaiczne i nowożytne

      4.1. Obraz archaiczny

           4.1.1. Archaiczne myślenie obrazowe

           4.1.2. Holistyczny charakter myślenia obrazowego

                4.1.3. Kod przedstawień

4.2. Obraz nowożytny

              4.2.l. Nowożytna myśl o obrazie

              4.2.2. Modelowanie 3D w archeologii

        4.3. Wnioski

         Podsumowanie

         Bibliografia

         Streszczenie

         Indeks osób

         Indeks pojęć i nazw geograficznych