Przedstawienia obrazowe
Autorka: Małgorzata Markiewicz
Salesprice with discount
37,00 zł
Discount
Opis
Głównym problemem naukowym podjętym w publikacji jest obraz i analiza halsztackiej ceramiki malowanej z Domasławia w kontekście obrazu. Autorka wyraźnie zasygnalizowała swój nadrzędny cel badawczy we wstępie do książki: jest nim porównanie dwóch sposobów myślenia obrazowego: archaicznego, właściwego m.in. dla społeczeństw wczesnej epoki żelaza, oraz nowożytnego myślenia obrazowego. W pierwszym przypadku było to myślenie konkretne, przedpojęciowe, wyrażane za pośrednictwem obrazów m.in. na halsztackiej ceramice malowanej, w drugim zaś mamy do czynienia z jego interpretacją z perspektywy nowożytnego myślenia obrazowego o charakterze abstrakcyjnym i pojęciowym. Monografia nie ogranicza się do opracowania wąskiego zagadnienia archeologicznego, ale stanowi interdyscyplinarne studium łączące zagadnienia z pogranicza historii kultury i sztuki, filozofii, antropologii obrazu, psychologii postaci, geometrii i archeologii, które mieści się w obrębie visual studies, a dokładniej w ramach subdyscypliny, którą można nazwać "archeologią wizualną".
Spis treści
Zagadnienia wstępne
- Cel i metody pracy
- Historia badań i stan obecny
- Zakres terytorialny i chronologiczny
- Ceramika malowana na cmentarzysku w Domasławiu - krótkie
omówienie
Rozdział 1. Wprowadzenie w problematykę obrazu
1.1. Co to jest obraz?
1.2. Poznawanie poprzez obraz
Rozdział 2. Obraz archaiczny - zdobnictwo halsztackiej ceramiki
malowanej z Domasławia
2.1. Idea malowania naczyń
2.2. Zdobnictwo wyrobów malowanych
2.2.1. Typologia malowanych motywów zdobniczych
2.2.2. Kompozycje motywów liniowych
2.2.3. Ornamenty malowane wewnątrz naczyń
2.2.4. Podsumowanie
2.3. Motywy zdobnicze występujące na ceramice malowanej z Domasławia
na tle ceramiki malowanej kultur ościennych
2.4. Wczesna epoka żelaza w kolorze
2.5. Matematyka ornamentu
Rozdział 3. Obraz nowożytny - wizualizacja 3D wybranych grobów
z Domasławia
3.1. Wstęp
3.2. Etapy prac na wizualizacją
3.3. Wyniki
Rozdział 4. Myślenie obrazowe archaiczne i nowożytne
4.1. Obraz archaiczny
4.1.1. Archaiczne myślenie obrazowe
4.1.2. Holistyczny charakter myślenia obrazowego
4.1.3. Kod przedstawień
4.2. Obraz nowożytny
4.2.l. Nowożytna myśl o obrazie
4.2.2. Modelowanie 3D w archeologii
4.3. Wnioski
Podsumowanie
Bibliografia
Streszczenie
Indeks osób
Indeks pojęć i nazw geograficznych