Habitus facit hominem

PrintEmail
Redaktor: Ewa Wółkiewicz, Monika Saczyńska, Marcin Pauk
Habitus facit hominem Społeczne funkcje ubioru w średniowieczu i w epoce nowożytnejHabitus facit hominem Społeczne funkcje ubioru w średniowieczu i w epoce nowożytnej
Salesprice with discount
35,00 zł
Discount

Informacje bibliograficzne

Tytuł: Habitus facit hominem. Społeczne funkcje ubioru w średniowieczu i w epoce nowożytnej
Redaktor: Ewa Wółkiewicz, Monika Saczyńska, Marcin Pauk
Wydawca: Niemiecki Instytut Historyczny w Warszawie, Instytut Archeologii i Etnologii PAN
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2016
Język: polski, streszczenie w języku angielskim
Liczba stron: 262
Format: B5
Okładka: miękka
ISBN: 978-83-63760-87-8

Opis

Problematyka ubioru, bardziej niż jakikolwiek inny przedmiot zainteresowania historii kultury materialnej, ściśle łączy się z zagadnieniem form i technik komunikacji społecznej w epoce przednowoczesnej. W czasach przemysłowej produkcji odzieży i wynikającej stąd uniformizacji i globalizacji stroju, zatracił on wiele ze swoich pierwotnych cech dystynktywnych. Droga odzież wizytowa lub biznesowa, projektowana i szyta przez najbardziej prestiżowych markowych producentów, będzie różniła się od swych dużo tańszych odpowiedników jakością użytych materiałów i starannością wykonania, raczej jednak nie zaś tym, czym odróżniała się dawniej, czyli barwą, rodzajem użytej materii, krojem oraz bogactwem użytych dodatków.

Spis treści

Marcin R. Pauk – Habitus facit hominem – wprowadzenie do problematyki społecznych funkcji ubioru w epoce przednowoczesnej
Anna Adamska – „Czy Pan wie, kto ja jestem?” Kilka uwag o mechanizmach percepcji wzrokowej i skuteczności kodów westymentarnych w późnośredniowiecznej Europie
Grzegorz Pac – Strój władczyni a strój Marii Panny w źródłach ikonograficznych IX–XI wieku. Analogie, interpretacje, nadinterpretacje
Jakub Morawiec – Miłość wyrażona strojem w sagach islandzkich
Krzysztof Skwierczyński – Nie szata zdobi eremitę
Ewa Wółkiewicz – Czerwone birety. Nie – liturgiczny strój biskupów w późnym średniowieczu
Ika Matyjaszkiewicz – Szata i Krzyż – kult Volto Santo i płynność płci w późnym średniowieczu
Anna Pomierny-Wąsińska – Zbytek i prestiż – kategoria ubioru w ustawodawstwie antyzbytkowym komunalnej Florencji
Urszula Sowina – Ubiór mieszczanek krakowskich w świetle inwentarzy rzeczy z przełomu średniowiecza i nowożytności
Małgorzata Grupa – Koronki i wstążki – moda czy prestiż
Maria Molenda – Impresy, emblemy, dewizy, znaki – ubiory jako nośniki treści w kulturze dworskiej w średniowieczu i we wczesnej nowożytności
Andrzej Klonder – Odzieżowe „luksusy” w małych miasteczkach Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego na przełomie XVI i XVII wieku
Natalia Królikowska-Jedlińska – Od opisu stroju do krytyki rzeczywistości – ubiory osmańskie w relacjach europejskich podróżników
Tomasz Wiślicz – Ubiór jako kamuflaż, ubiór jako piętno: kilka uwag o plebejskich praktykach westymentarnych w Rzeczypospolitej XVI-XVIII wieku
Dorota Żołądź-Strzelczyk – „Ubiory jako mają być dziecinne” – charakterystyczne elementy ubioru dziecięcego w czasach nowożytnych