Uchodźczynie - kobiety, matki, banitki

PrintEmail
Katarzyna Kość-Ryżko
Uchodźczynie - kobiety, matki, banitki Rola kultury pochodzenia w samopostrzeganiu i akulturacji migrantek przymusowych Uchodźczynie - kobiety, matki, banitki Rola kultury pochodzenia w samopostrzeganiu i akulturacji migrantek przymusowych
Salesprice with discount
50,40 zł
Discount

Informacje bibliograficzne

Tytuł: Uchodźczynie - kobiety, matki, banitki. Rola kultury pochodzenia w samopostrzeganiu i akultacji migrantek przymusowych

Autorka: Katarzyna Kość-Ryżko

Projekt okładki: Agnieszka Miłaszewicz
Zdjęcie na okładce:
fot. Katarzyna Kość-Ryżko

Wydawca: Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii PAN, Dom Wydawniczy Elipsa
Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2021
Język: polski
Liczba stron: 478

Format: 170 x 240 mm
Okładka: miękka
ISBN: 978-83-8017-355-2

Opis

Książka powstała w efekcie kilkuletnich badań prowadzonych w środowisku uchodźczyń oraz migrantek przymusowych zamieszkałych w Polsce i pochodzących przede wszystkim z azjatyckiej części byłego ZSRR.

Książka UCHODŹCZYNIE – kobiety, matki, banitki, zrodziła się z obserwacji, że sytuacja migrantek przymusowych radykalnie różni się od tej, jaka jest udziałem mężczyzn uchodźców, a doświadczenia, takie jak uchodźstwo, przemoc i obcość kulturowa, zmuszają do przewartościowania dotychczasowego obrazu siebie. Kobiety w drodze tracą niejednokrotnie swoją wcześniejszą tożsamość w „kulturowo sformatowanej” formie (matek, żon, sióstr i córek przynależnych do wspólnoty) i muszą „zbudować siebie” od nowa. Doświadczenie to, skazuje je nierzadko na banicję kulturową i uchodźstwo permanentne – przeżywane każdego dnia od nowa. Fakt ten decyduje o tym, jak ułożą się ich relacje z przedstawicielami lokalnej wspólnoty. Narracje migrantek przymusowych stanowią nie tylko źródło wiedzy o ich życiu w Polsce, ale również odzwierciedlenie przekonań o sobie, otaczającej rzeczywistości i sensie życia. W efekcie powstał „portret wieloraki” kobiecego uchodźstwa, pełen barw i niejednoznaczności, utrudniający generalizacje i zmuszający do zajęcia własnego stanowiska.

Celem prezentowanego opracowania było, między innymi, poznanie wpływu, jaki na kształtowanie się tożsamości kobiet uchodźczyń ma sytuacja, w której się znalazły i fakt, że są uciekinierkami, które porzuciły swoje własne środowisko kulturowe. Autorka poszukiwała odpowiedzi na pytanie na ile kultura pochodzenia staje się dla nich ciążącym bagażem – balastem utrudniającym radzenie sobie z szokiem kulturowym i adaptacją do nowych warunków, a na ile bogactwem dającym siłę i determinację w codziennym życiu (poszerzającym perspektywę psychologiczną i spektrum doświadczania świata). Jednym z zamierzeń badawczych było więc poznanie, czy kultura w ich przypadku pełni rolę uwznioślającą, czy upokarzającą.

Jednym z głównych zamierzeń autorki była też analiza przebiegu pracy nad własną tożsamością kobiet uchodźczyń i sposobu, w jaki odzwierciedla się to w ich języku samoopisu oraz konstruowanej narracji biograficznej. Istotnym zagadnieniem były więc kategoryzacje używane przez rozmówczynie na określenie swojego statusu sprzed ucieczki i obecnie.

Spis treści

 Spis treści

Wykaz skrótów użytych w pracy

Podziękowania.

Rozdział I. Lustra społeczne i krzywe zwierciadła kulturowe

Migracja przymusowa kobiet i stojące przed nimi wyzwania

Determinanty samo postrzegania uchodźczyń i ich wpływ na adaptację

kulturową.

Założenia badawcze i cel pracy

Koncepcja metodologiczna i teoretyczna badań

Techniki badawcze

Dobór rozmówców i procedura badawcza

Cechy społeczno- narodowościowe badanej grupy

Trudności projektowe i zarządzanie ryzykiem

Stan badań

Badania antropologów krajowych

Badania antropologów zagranicznych

Zakres i znaczenie badań

Rozdział II. Samo postrzeganie uchodźczyń w kontekście kultury i tradycyjnych

ról płciowych

Kategorie samoopisowe: ,, jestem tym, skąd pochodzę ,,

Kategorie samoopisowe: ,, schorowana siłaczka ,,

Kategorie samoopisowe: ,, bezradna i roszczeniowa lub zaradna

i zapobiegliwa"

Kategorie samoopisowe: ,, zapracowana bezrobotna ,,

Kategorie samoopisowe: ,, kobieta musi wyglądać i dbać o reputację ,,

Kategorie samoopisowe: ,, żona bez męża ,,

Kategorie samoopisowe: ,, przestępczyni i wyklęta banitka ,,

jestem tym, skąd pochodzę"

Wnioski

Rozdział III. Macierzyństwo i socjalizacja dzieci jako podstawa samookreślenia.

Matki migrantki wobec obcości kulturowej

Socjalizacja i enkulturacja. Terminy i zagadnienia szczegółowe

Wpływ działań wychowawczych na adaptację kulturową

Rozdział IV. Relacje rodzime migrantek w kontekście podejścia systemowego

Systemowe rozumienie rodziny

Rodzina jako system i środowisko socjalizujące

Studium przypadku 1. Kondycja emocjonalna matki i jej wpływ na relacje

z dziećmi

Studium przypadku 2. Oddzielność i wspólnota, między potrzebą

przynależności i emancypacji

Rozdział V. Przemoc seksualna i kulturowa wobec migrantek przymusowych

i sposoby jej przeciwdziałania

Zjawisko przemocy wobec migrantek

Regulacje prawne dotyczące ochrony migrantek przed przemocą

Przyczyny niskiej wykrywalności aktów przemocy wobec uchodźczyń

Przeciwdziałanie przypadkom SGBV

Rozdział VI. Oficjalne i publiczne reprezentacje uchodźczyń .

Spotkanie sejmowe „Los Kobiet Uchodźczyń"

Panel dyskusyjny „Macierzyństwo jako rola społeczna"

Debata „0 nas nie bez nas"

Rozdział VII. Kulturowe nomy gościnności i ich wpływ na adaptację

cudzoziemców

Meandry otwartości i spotkania z Innym

Gościnność jako teoria, praktyka i zwyczaj kulturowy

Postawy wobec Innych i język narracji o „gościnności"

Wyznaczniki gościnności wobec Obcych

Warunkowa gościnność i jej przykłady

Zamiast zakończenia

Epilog: Granica Praw Człowieka

Z ostatniej chwili

Podsumowanie

Summary

Bibliografia

 

 

Nagrody

Monografia otrzymała Nagrodę im. Antoniego Kality w III Edycji Konkursu Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego w kategorii "Książka o wyjątkowym znaczeniu dla etnologii, antropologii społeczno-kulturowej".