Semiotyka folkloru muzycznego pograniczy polsko-litewskich

PrintEmail
Autor: Gustaw Juzala

Informacje bibliograficzne

NAKŁAD WYCZERPANY 

 

Tytuł: Semiotyka folkloru muzycznego pograniczy polsko-litewskich
Autor: Gustaw Juzala
Wydawca:  Musica Iagellonica, Towarzystwo Naukowe Warszawskie, Instytut Archeologii i Etnologii PAN
Miejsce:  Kraków
Rok wydania: 2007
Język:  polski
Liczba stron:  280
Format:  B5
Okładka:  miękka
ISBN:  978‐83‐7099‐142‐5

Opis

Autor bada wybrane aspekty (pieśni) ludowej kultury muzycznej pograniczy polsko‐litewskich, rozpatrywanej w kontekście obyczajo‐wości i tradycji tych specyficznych terenów.

Spis treści

Wstęp
Układ pracy
ROZDZIAŁ I. Metoda semiotyczna w badaniach etnomuzykologicznych
1.Muzyka jako system semiotyczny.
2.Charakterystyka znaku muzycznego
3.Semiotyczne badania nad muzyką
ROZDZIAŁ II. Zarys sytuacji historyczno-językowej pograniczy polsko-litewskich
ROZDZIAŁ III. Stan badań nad muzyką ludową pograniczy polsko-litewskich
1.Początek XIX w. — rok 1918
2.Okres międzywojenny
3.Okres powojenny
ROZDZIAŁ IV. Charakterystyka muzyki na pograniczach polsko-litewskich
1.Region auksztocki
1.1.Struktury metrorytmiczne
1.2.Skale
1.3.Melodyka
1.4.Wielogłos
1.5.Architektonika
1.6.Maniery wykonawcze
1.7.Instrumenty muzyczne
1.8.O nazwach
1.9.Folklor muzyczny okolic szlacheckich i wsi chłopskich
2.Region dzūkijsko-białoruski
2.1.Struktury metrorytmiczne
2.2.Skale
2.3.Melodyka
2.4.Wielogłos
2.5.Architektonika
2.6.Maniery wykonawcze
2.7.Instrumenty muzyczne
2.8.O nazwach
2.9.Folklor muzyczny okolic szlacheckich i wsi chłopskich
3.Muzyka jako znak regionalny
ROZDZIAŁ V. Muzyka w kontekście kultury ludowej pograniczy polsko-litewskich
1.Muzyka w obrzędowości dorocznej
1.1.Pieśni obrzędowości zimowej
1.2.Pieśni zapustne
1.3.Pieśni wiosenne
1.4.Pieśni okresu wielkanocnego
2.Muzyka w obrzędowości rodzinnej
2.1.Pieśni chrzcinowe
2.2.Pieśni weselne
2.3.Lamenty pogrzebowe
3.Pieśni pracy
3.1.Zawołania pasterskie
3.2.Pieśni żniwne i dożynkowe
3.3.Pieśni sianokośne
4.Pieśni dziecięce
4.1.Kołysanki
4.2.Zabawianki
5.Pieśni historyczne i „wojenkowe"
6.Muzyka w zabawie
6.1.Pieśni do kieliszka i bałałuszki
6.2.Kołki-ogrodziki
7.Podsumowanie
ROZDZIAŁ VI. Muzyka jako znak sacrum
1.Wyznaczniki muzycznego sacrum w pieśniach polsko-litewskich pograniczy
1.1.Autonomiczna rola muzyki
1.2.Formuliczność
1.3.Powtórzenia
1.4.Koncepcja czasu i przestrzeni
1.5.Rozmowy ze światem
2.Symbolika instrumentów muzycznych
ROZDZIAŁ VII. Semiotyzacja muzyki
Podsumowanie
Bibliografia