Opis
Autorzy drugiej części zbioru najwięcej uwagi poświęcają kwestii emancypacji dzieci, ich rosnącej roli w życiu rodziny i szerszych społecznościach. Poruszono m.in. kwestię ideologizacji wychowania w dobie rządów autorytarnych i totalitarnych.
Spis treści
Od Redaktora
Mariola Kondracka, Sytuacja dziecka w rodzinach zamożnego mieszczaństwa warszawskiego w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku
Elżbieta Mazur, Opieka nad sierotami w dziewiętnastowiecznej Warszawie
Elżbieta Kowecka, Codzienny jadłospis dzieci Aleksandra i Anny Potockich z Wilanowa w latach 1811-1812
Romana Wysoczańska, Sytuacja wychowanków szkoły jezuickiej na przykładzie Kolegium w Chyrowie w latach 1886-1939
Adam Walaszek, Dzieci imigrantów i kontrola społeczna w Stanach Zjednoczonych na początku wieku XX
Jan Molenda, Wpływ I wojny światowej na zmianę pozycji dziecka i młodzieży w rodzinie i społeczności chłopskiej
Janusz Żarnowski, Pierwszy Ogólnopolski Kongres Dziecka (1938)
Jolanta Sadowska, Problematyka wychowawcza i oświatowa w sporach politycznych II Rzeczypospolitej (na przykładzie dyskusji nad reformą jędrzejewiczowską)
Magdalena Gawin, Spór o wychowanie seksualne dzieci i młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym
Katarzyna Sierakowska, Młodzież gimnazjalna w szkole i w czasie wolnym w dwudziestoleciu międzywojennym
Dariusz Jarosz, Ideologizacja wychowania dzieci w Polsce (1948-1956): słowa i czyny
Anna Landau-Czajka, Zagrożenia i niebezpieczeństwa "nowomodnych rozrywek". co grozi dzieciom ze strony książek, teatru, filmu, telewizji, wideo, gier komputerowych i wszystkiego, co uda się jeszcze wynaleźć?
Ryszard Kantor, Ryszard Zięzio, Zabawy i zabawki w życiu polskich dzieci w XIX i XX wieku