Opis
W kulturze chińskiej granica między ,, swoim,, i ,, obcym,, postrzegana była bardzo wyraźnie już w czasach przedcesarskich.
Jądrem kultury chińskij, jej sieci znaczeń i symboli był tzw. Pięcioksiąg Konfucjański.Jest to pięć klasycznych dzieł
chińskich stanowiących podstawę nauczania i wyznaczających dogmatyczne podstawy myśli konfucjańskiej. Zawarta w nich wizja świata
prezentuje Chiny jako Tianxia - to co pod niebem, świat zaś postrzegany jest jako jednorodny i pozbawiony jakichkolwiek
odmienności czy różnic kulturowych.W efekcie wszyscy, którzy nie reprezentowali chińskich wartości i tradycji uważani byli za
barbarzyńców,zaś chińska elita podkreślała swą wyższość wynikającą z przynależności do uprzywilejowanej grupy kulturowej, wyróżniającej
się również wyglądem. Panuje powszechne przekonanie, że dopiero za czasów Dynastii Tang (618-907r. n.e.) nastąpił prawdziwy rozkwit
kontaktów Chin ze światem zewnętrznym, a zwłaszcza z ,,Zachodem,,.
Nie ulega wątpliwości, że w historii Chin okres panowania tej dynastii jest wyjątkowy, zarówno pod względem politycznym i gospodarczym,jak
i kulturowym. Często określany jest jako ,, złoty wiek,, cywilizacji chińskiej, podczas którego państwo osiągneło najszerszy zakres
terytorialny
w swojej dotyczczasowej historii, a wszystkie niemal gałęzie sztuki i rzemiosła, od poezji i muzyki, po produkcję luksusowej ceramiki, wyrobów
ze złota i srebra czy szkła, przeżywały okres rozkwitu.Czasy te były jednak wyjątkowe również pod względem rozwoju kontaktów
międzykulturowych.
(Fragm.Wstępu.)
Spis treści
SPIS TREŚCI
UWAGI O SYSTEMIE ZAPISU NAZW CHINSKICH
UŻYTYCH W PRACY
WSTĘP
STAN BADAŃ
ROZDZIAŁ 1.
Tło historyczno-kulturowe
ROZDZIAŁ 2
Źródła do badań
ROZDZIAŁ3
Importy, naśladownictwa, imitacje
ROZDZIAŁ 4
Przybysze z „Zachodu"i ich wierzenia
ROZDZIAŁ5
,,Zachodnie" rozrywki
ZAKOŃCZENIE
ANEKS 1.
Zestawienie darów oferowanych przez poselstwa z „Zachodu"
na dworze cesarskim Tang
BIBLIOGRAFA
WYKAZ CHIŃSKICH ŹRÓDEŁ PISANYCH
VVYKAZ PO STACI HISTORYCZNYCH
WYKAZ TOPONIMÓW I ETNONIMÓW
WYKAZ TERMINÓW I POJĘĆ